Angst

 

Wat is angst?

Als jij je angstig voelt, is dat heel naar. Heb je het goed te pakken, dan krijg je hartkloppingen, trillende ledematen, zweten, voel jij je misselijk of misschien pieker jij je suf. Van onze voorouders hebben wij evolutionair meegekregen dat als een beer op je af komt rennen, je moet kunnen vechten of vluchten. Om onze spieren klaar te maken voor actie moeten we eerst een flinke happen lucht nemen, waarna ons hart sneller kan kloppen en het verworven zuurstof beter en sneller kan rondpompen waardoor het sneller onze spieren bereikt en zij hun werk kunnen doen. Dit heet de flight/flight reactie. Het vervelende is dat ons lijf reageert op onze gedachten en niet op de realiteit; het maakt niet uit of er echt een beer op ons af komt rennen of dat wij ons dit inbeelden, onze lichamelijke reactie is hetzelfde. Heb je bijvoorbeeld last van hoogtevrees, vliegangst of sociale angst en sta je op grote hoogte, zit je in een vliegtuig, of denk je dat je voor gek zal staan tijdens een presentatie, dan voelt het ook echt alsof er een grote ramp gaat gebeuren, jouw lijf gelooft namelijk je gedachten.

Vaak leren we leven met bijvoorbeeld fobieën voor spinnen, vliegangst, hoogtevrees, faalangst etc. door deze situaties te vermijden. Dat verandert wanneer we bijvoorbeeld in een bos gaan wonen, wij een presentatie moeten geven, een dierbare naar Amerika en/of naar een hoge flat verhuist. Pas dan ervaren de meesten van ons de druk om iets aan onze angst te doen en zoeken we hulp.

Piekeren

Soms zit onze angst in ons hoofd en is het altijd aanwezig. We piekeren ons suf over de problemen die wij in ons hoofd halen en we denken dat door het zorgen maken we rampen kunnen voorkomen/ons optimaal kunnen voorbereiden op allerlei nare situaties die kunnen voordoen. Na verloop van tijd neemt dit zorgen maken ons leven over en denken we misschien dat al dit piekeren ons gek zal maken. Een normaal persoon piekert ook wel eens dus wanneer is piekeren een probleem? Het ligt eraan…. stel jezelf de vraag en wees eerlijk: als het huidige probleem waar je over piekert, opgelost zou zijn, zou je dan nog steeds (de hele dag/nacht) piekeren? Denk je dat er dan vast wel weer een ander probleem zal opdoemen waarover je zal piekeren? Klopt dit laatste, dan heb je een grote kans dat je last hebt van overmatig piekeren.

Behandeling angst

Zelf van je angst afkomen is heel moeilijk, hier heb je vaak professionele hulp voor nodig. Chantal Rooth, psycholoog Hoofddorp kan je hulp bieden.

We brengen eerst in kaart hoe jouw gedachten, gevoelens en gedrag met elkaar in verhouding staan. Vervolgens maken we samen een plan hoe wij jouw angst kunnen overwinnen. Soms betekent dit (eerst) je gedachten over je eerdere ervaringen onderzoeken en in kleine stappen blootstellen aan datgene wat jouw angstig maakt. Door het aangaan van datgene waar je zo bang voor bent, leer je steeds iets nieuws. Het doel van de behandeling is dat jij aan het einde van de behandeling jij je irreële angst niet meer voelt.