Stress, Burn-out

 

Overspanning

Overspanning is een omkeerbare psychologische stoornis bij het verwerken van gedachten en emoties en hoeft, in tegenstelling tot burn-out, niet werkgerelateerd te zijn. Op basis van het klachtenpatroon zijn overspanning en burnout moeilijk te onderscheiden, maar burn-out bevat nog extra symptomen. Herken je het volgende? Dan kan het zijn dat je overspannen bent.

  • Je hebt psychische klachten zoals piekeren, gespannenheid, prikkelbaarheid (kort lontje), een gejaagd gevoel, niet tegen drukte kunnen, slaapproblemen en gemakkelijk huilen.
  • Je voelt je geestelijke moe, hebt nergens meer zin in en moeite met denken en concentreren.
  • Ook voel jij je lichamelijk moe: elke stap is teveel, je kan je ene been niet meer voor het andere krijgen.
  • Je ervaart lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid, pijn op de borst, hartkloppingen of maagklachten.
  • Je heb het gevoel het niet meer aan te kunnen; er komen zoveel problemen op je af dat je er geen gat meer in ziet.
  • Je kan niet meer goed functioneren op je werk, in een winkel, thuis of zelfs in het verkeer.

Stress, Burn-out

Stress, Burn-out

Burnout wordt in Nederland benaderd als een werkgerelateerd probleem en heeft een langere ontstaansgeschiedenis . Daarbij kan een recentelijke gebeurtenis wel de laatste druppel zijn die jouw emmer heeft laten overlopen. Naast de bovenstaande klachten van overspanning kent burn-out de volgende symptomen. Herken je deze?

  • Uitputting; gevoel van extreme vermoeidheid. Dit is het centrale kenmerk van burnout. Je beschrijft jezelf als ‘uitgeput’, ‘op’ of ‘aan het einde van je latijn’
  • Depersonalisatie ofwel cynisme; Dit lijkt het gevolg te zijn van deze uitputting. Je neemt emotioneel afstand van je werk en van de mensen met of voor wie je werkt, in een poging niet verder uitgeput te raken.
  • Verminderde persoonlijke bekwaamheid; Dit staat voor jouw indruk dat je minder goed functioneert op je werk. Je vind jezelf minder effectief en dit heeft invloed op je gevoel van eigenwaarde.

Behandeling

De behandeling van overspanning/burnout bestaat allereerst uit rust nemen, regelmatige dagstructuur en ontspanning. We onderzoeken waarom het zo ver is gekomen. Misschien leg je bijvoorbeeld de lat erg hoog voor jezelf? We bekijken hoe jouw gedachten, gevoel en gedrag dit misschien heeft veroorzaakt en hoe wij dit kunnen veranderen. Ook komt geleidelijk aan het weer opbouwen van (plezierige) activiteiten en werkzaamheden aan bod. Misschien, in geval van burn-out, kan/wil je niet meer terug naar je oude werk? We besteden dan aandacht aan andere loopbaanmogelijkheden.

Chantal Rooth, psycholoog Hoofddorp kan je helpen overspanning of een burn-out te overwinnen.